Tuesday, June 3, 2014

Rawatan Slip Disc

Assalamualaikum & Hi

Ada sesiapa boleh beritahu apakah maksud Slipped Disc?

Ermm.. Okey, tak apa.. Biar Hana terangkan secara ringkas.

Slipped disc secara ringkasnya bermaksud tulang belakang yang "teralih" atau "menggelongsor" dari kedudukan asal.

Ini disebabkan oleh gel antara tulang yang berfungsi menyerap tekanan telah bocor seterusnya mengakibatkan alihan. Apabila ini terjadi, tulang akan menekan pula saraf-saraf yang mengawal anggota badan seperti kaki, tangan & leher.

kesakitan melampau menyebabkan anggota badan menjadi kebas, pergerakan akan terbatas. apabila otot kaki kejang, tiada apa yang dapat menghilangkan kesakitan.







Apakah simptom Slipped Disc?

Sakit yang teramat sangat & tiba-tiba biasanya berlaku. Biasanya di bahagian bawah belakang tapi boleh juga jadi di bahagian tengkuk & bahu.

Kalau di bahagian bawah belakang, ia boleh sakit sehingga kaki & tapak kaki, terasa seperti menyucuk-nyucuk & terbakar. Kalau jadi macam ni, cepat-cepat la jumpa doktor. Jangan tunggu lama hingga melarat. Boleh jadi lumpuh!!! Tak takut ke?

Cara Rawatan

1. Fisioterapi
Menjalani sesi dengan pakar yang menunjukkan kaedah senaman yang betul untuk menguatkan otot. Ini termasuklah sesi rawatan menggunkan tuala panas pada bahagian sakit.




2. Steroid

Suntikan steroid boleh diambil untuk kesakitan biasa. Suntikan steroid bertujuan mengurangkan kesakitan & menguatkan otot belakang. Suntikan ni ambil selalu sangat tak bagus juga.

3. Pembedahan

Ini merupakan langkah terakhir di mana bahagian tulang & disc yang terkeluar akan dikikis. Untuk kes yang lebih serius, kepingan besi akan dimasukkan untuk menyokong tulang belakang.

4. Lumbar Corset

Merupakan cara paling murah & tidak menyakitkan ialah memakai Lumbar Corset atau boleh juga pakai Waist Nipper Premium Beautiful untuk menyokong tulang belakang & mempercepatkan proses pemulihan.

Kalau nak tahu, Premium Beautiful Waist Nipper ni, bukan sahaja orang perempuan boleh pakai, orang lelaki pun boleh tau.. Tapi Waist Nipper saja la yang lelaki boleh pakai.. Hehee..

Tak apa, kalau ada sebarang pertanyaan, boleh contact Hana. Nak beli waist nipper saja pun boleh, nak beli long girdle saja pun boleh. Nak beli mana-mana dulu pun boleh. Tak ada masalah. Just inform me.. Jangan malu jangan segan, text me now!

+6011-26438515



Waist Nipper Premium Beautiful


No comments:

Post a Comment

Do leave your comment here. Thank Q dear readers.