Wednesday, June 4, 2014

Cara Mencegah Slipped Disc

Assalamualaikum & Hi

Dalam entri lepas, kita ada bercakap tentang slipped disc. Dalam entri kali ni, kita akan bercerita tentang cara mencegah slipped disc pula.

Body kena maintain, jaga berat badan yang ideal. Berat badan berlebihan akan menambah bebanan kepada tulang belakang & disc tu juga. Bersenam pulak dapat menguatkan otot-otot belakang.

Berhenti merokok juga merupakan salah satu pencegahan slipped disc. Kerana nikotin dala asap rokok itulah merupakan toksik kepada disc. Kemudian menyebabkan disc tidak dapat menyerap nutrien & mengekalkan sifat elastiknya.




Nak duduk pun ada caranya. Jadi, pastikan anda duduk dalam posisi yang betul. Barulah masalah sakit belakang/slipped disc ni dapat dicegah. Mencegah kan lebih baik daripada merawat.

Selain duduk, berdiri juga perlukan postur yang betul.


Kita selalu hanya membongkok semasa berdiri apabila nak ambil barang yang terletak di lantai. Amalan begitu akan menyebabkan lebih mudah mendapat slipped disc tau. Cara yang betul nak angkat/ambil barang yang terletak di lantai... Duduk bertinggung barulah ambil/angkat barang tersebut.. Lihat gambar berikut...



Last sekali , gunakan waist nipper PB (murah, tak menyakitkan & ada lifetime warranty). Ianya mempunyai 7 tetulang yang elastik & dapat menyokong tulang belakang kita. Korset ini juga telah mendapat recognition dari Persatuan Pakar Tulang Belakang Antarabangsa. Jika kita memakai secara KONSISTEN, in sha Allah. Allaah pun suruh hambaNya berikhtiar. 

Jangan malu jangan segan text me if ada pertanyaan atau nak free fitting.  +6011-26438515..


No comments:

Post a Comment

Do leave your comment here. Thank Q dear readers.