Wednesday, May 7, 2014

Bahaya! Berat Badan Turun Mendadak.

Assalamualaikum & Hi

Kenapa ya kita tak boleh turunkan berat badan secara mendadak?

Berat badan yang berjaya turun dalam masa yang singkat memang sangat bahaya. Malah langsung tak bermakna dari sudut kesihatan. Kecuali yang hilang itu adalah lemak. Badan kita sebenarnya terdiri daripada otot, air & lemak. 


Tahukah anda, 50%-60% daripada berat badan adalah air. Mudah sebenarnya nak hilangkan 2-3 kg berat badan dalam masa 1-2 hari. Kehilangan air akan memberikan kesan kehilangan berat badan. 

Cuba tengok mereka yang amalkan diet ektreme @ minuman/jus detox akan turun berat badan dengan banyak pada minggu pertama. Tapi untuk pengetahuan anda, kebanyakan berat badan yang hilang adalah disebabkan kehilangan air & otot. Biasanya berat akan naik semula apabila diganti semula dengan pengambilan air.


Bagaimana yang dikatakan bahaya bila berat badan turun mendadak ni?

Bahaya tau kalau berat badan turun mendadak disebabkan kehilangan air dalam badan. Sebabnya akan memberi kesan dehidrasi seterusnya menyebabkan gangguan elektrolit dalam badan. Elektrolit seperti potassium yang amat penting dalam fungsi otot terutamanya otot jantung. Gangguan pada otot jantung boleh menyababkan kematian.


Bahaya kan?

Sebenarnya banyak lagi kesan lain terhadap kesihatan. Malah boleh menyebabkan kerosakan buah pinggang. Kalau organ badan dah rosak, apa lagi boleh dibuat? Tubuh badan & segala isinya hanya satu. Kalau rosak memang tiada gantinya. Ingat senang nak ganti organ dalam badan. Sungguh pun boleh diganti, kita tak akan dapat seperti yang asal. 

Apa anda ingat organ trasplan ni senang? Mudah? Terfikir tak kalau organ transplan gagal kemudian tubuh menolak organ baru tersebut. Macam-macam reaksi boleh berlaku tau termasuk kematian.

Takut kan?


Kalau dah bertahun-tahun masa diambil untuk lemak berkumpul dalam badan.. Janganlah nak harapkan keajaiban berlaku lemak boleh hilang dalam masa sangat singkat. Bagus jika ada semangat nak turunkan berat badan. Tapi gunakan cara yang selamat & berkesan. Jangan sampai menggadaikan kesihata & nyawa.

Sumber

Banyak cara yang selamat & berkesan. Pilihlah dengan bijak ya.



Kalau nak tahu bagaimana caranya nak turunkan berat badan dengan cara selamat & berkesan? Cepat contact Hana. Hana akan bantu sebaiknya. In sha Allaah..


Hana
+6011-26438515
hanaradzi12@gmail.com


No comments:

Post a Comment

Do leave your comment here. Thank Q dear readers.